212
REGISTRES D
[i55o]
requierent entériner lesd, lettres et les acomplir, selon le voulloir et intention dud. seigneur. Sur la­quelle requeste, aurions ordonné que le tout seroit monstré au Procureur du Roy et de lad. Ville, pour sur ce prandre ses conclusions. Et après lesd, con­clusions veues, aurions ordonné que lesd, lieux seroient veuz et visitez par nous, en la presence dud. Procureur, Contreroolleur, et des Maistres des eu­vres de lad. Ville, pour, après lad. visitation faicte, estre ordonné ce que de raison.
Poterne de Nesle ouverte.
Et après nous estre transportez sur les lieux avec lesd. Procureur du Roy, Contrerolleur, Maistres des euvres et plusieurs habitans, tant de ceste Ville que faulxbourgs, qui ont esté tous d'avis qu'il sera très ulille et neccessaire, pour la commodité des habitans de ceste ville et faulxbourgs, ouvrir lad. poterne; et veu lesd, lettres patentes et missives du Roy, avec le consentement dud. Procureur; nous, pour et au nom de lad. Ville, avons ordonné et ordonnons que lad. poterne sera ouverte, pour y faire passage pour ung homme de pied et de cheval seullement.
Et pour ce faire, sera faicte une pillé neufve de pierre, pour soustenir la planchette, et les vielles pilles seront réparées et mises en bon et suffisant estat, pour porter le pont de boys, garny de gaide-folz, qui sera érigé de neuf sur lesd, pilles. Le tout faict, sera la muraille estant entre les murs de Nesle et une petite maison bastye sur lesd, murs des an­ciens quaiz de la Ville, ouverte pour avoir le passage droit à lad. poterne, jusques à ce que lad. maison, murs anciens et jardins, estans entre lad. maison de Nesle et le quay réparé de neuf, ayent esté aba-tues et razées. Et sera le tout faict aux despens de la Ville, ainsi que le Roy le veult et mande par lesd, lettres patentes.
declairé, voullons, ordonnons et nous plaist que led. pont levys de Nesle soit ouvert et reffaict, réparé et remy s en bon et suffisant estat, avec ses aisances et commoditez, en la forme et maniere que a esté et est à present lad. porte de Bucy, pour y passer ordinairement, ainsi que l'on faict par les autres portes de nostredicte Ville, à pied et à cheval tant seullement, sans ce que aucunes charrettes ne che­vaulx chargez de marchandises y puissent passer.
"Si vous mandons et enjoignons expressement, par ces presentes, que, incontinant icelles receues et le plustost que faire pourrez, vous ayez à faire faire ouverture dud. pont levys et icelluy reparer et remectre, avec ses aysances, en bon et suffisant estat, des deniers commungs de nostredicte Ville, et comme a esté et est lad. porte de Bucy, de façon et maniere que l'on y puisse ordinairement passer, aller et venir, comme l'on faict par les autres portes de nostredicte Ville, à pied et à cheval tant seulle­ment, et sans ce que aucunes charrettes ne chevaulx chargez de marchandise subgecte à imposition y puissent passer. Et à ce ne faictes faulte ne difficulté; car tel est nostre plaisir.
"Donné à Paris, le xiii" jour d'Avril l'an de grace mil cinq cens cinquante après Pasques, et de nostre regne le iiiic. »
Signé : "Par le Roy, le seigneur de Montmorency, Connestable de France, le seigneur d'Avançon, Maistre des Requestes ordinaire, et autres, presens, Rochetel.b
Et scellées, sur simple queue, du grant scel de cire jaulne.
Suyvant lesquelles lettres, lesd, habitans et les monnoyers du Roy besongnans ordinairement oud. hostel de Nesle nous auroient presenté requeste, ata-chée ausd, lettres patentes, par laquelle ilz nous
CCXXI [CLXX].
Pour le faict des nouvelles monnoyes et du billon.
6 juin i55o. (Fol. 188 v°.)
"De par le Roy.
«Très chers et bien aînez, pour ce que nous avons journellement plusieurs plaintes de divers endroitz du peu de dilligence qui se faict en noz Monnoyes, et mesmement en celle de nostre Ville
de Paris'1', de convertir en bonne monnoye le billon qui y est apporté, selon noz ordonnances derniere­ment faictes, qui tourne à grant interest, non seul­lement à ceulx qui délivrent led. billon mais aussi à tous noz subgectz, lesquelz, au moyen de ce, sont
") Par lettre mbsive du même jour, Henri II se plaignit à la Cour des Monnaies des négligences apportées dans la fabrication des espèces à la Monnaie de Paris, et il y eut une correspondance assez active sur ce sujet échangée entre Ie Roi et les Généraux des Monnaies dans le courant du mois de juin. Le 6 de ce mois, une quantité considérable de billon venant de Caen fut apporté à l'hôtel de Nesle et, d'après les registres de la Cour, il fut mis en œuvre immédiatement (Archives nationales, Zlb i3).